torsdag, september 15, 2005


Præsten på træningstur i enge

En siciliansk åbning

(VandbærerBloggen exclusivo:)
Nå hr. præst, kom så med hemmeligheden. Nu vi har sat os ved stambordet på Ninas og de andre holder "bønnemøde"
Hvad er det for en cykel og noget udstyr, du kører på. Det ser, om vi må sige det sådan, meget klassisk ud. Hvilket årti befinder vi os i?

- Jeg kan da godt forstå, at især min cykelvækker opmærksomhed. Det har den sågar også gjort i internationale kredse.
Det er en håndbygget siciliansk ræser fra Carlo Pontis værksted i bjergbyen Enna på den berømte ø. Syd for Etna, som jo er symbolet på det klassiske udbrud.
Den er gjort i særlige mål. Hjulene er 27 1/2 tomme - og alle greb og fatninger er håndlavede efter det særlige syditalienske målesystem "taragona", som er tre kvart tomme plus et vrid som udgangspunkt. Jeg kan derfor ikke købe færdige løsdele til min cykel. Dækkene er til eksempel syet i Estland på en lille fabrik oprettet med øststøtte.

- Og den internationale interesse?

Ja, jeg fik så sent som i weekenden et tilbud fra det hollandske Eindhoven Tractor- und biciclette-museuw, som mangler en Ponti-model fra 50'erne i deres samling. I denne snævre kreds kan jeg oplyse, at de har budt 250.000 for mit eksemplar.
- Hallo?
- ja, altså lire, da der er tale om en gammel italiensk cykel. men det er da mere end jeg gav for den i 1959 da jeg skulle deltage i Rundskue-løbet på cinders på Skovlunde flyveplads.

- Men hvad så med hjelmen?
- Ja, den er af noget yngre dato. Den købte jeg i 62 under det store springerstævne på Vingsted Centret i Jylland. den er oprindelig tegnet til faldskærmsudspringere ud fra filosofien, at der skulle kunne være en nødskærm i hjelmen, hvis altså uheldet var ude.
- Og den er bevaret, nødskærmen?
- Ja, den kører jeg stadig medogså som en ekstra tryghed, hvis bremserne, som jo er foret med gedeskind fra Palermo, skulle svigte under en nedkørsel.

Tak for åbenhjertigheden, pastor.
- Velbekomme og hav en velsignet dag

1 kommentar:

erlingo sagde ...

Man får jo lyst til at melde sig ind i folkekirken igen efter dette dybe interview med en mand af integritet. Tradition og fornyelse i én præstekjole.